Kada vas ljudi vide po prvi put, u trenu je oblikovan utisak o vama na osnovu izgleda vašeg lica i ponašanja. Par sekundi kasnije, utisak o vama nadopunjen je na osnovu vašeg spola. Poslije toga ljudi procjenjuju vaše godine. Konačni utisak o vama stvara se na osnovu opće vanjštine i subjektivog dojma o vašoj privlačnosti.
Kako svi navedeni faktori utiču na utisak o drugima? Psiholozi još uvijek ne znaju šta je bitnije, godine ili spol, odijelo ili osmijeh. Jedno je sigurno – utisak je formiran na osnovu svih pobrojanih faktora.
Ljudi donose sud o drugima i na osnovu govora tijela. Izgledate nervozno ukoliko prekrižite ruke na grudima, opušteno ukoliko to ne uradite, a puni samopouzdanja ako stojite uspravno. Kontakt očima je izuzetno bitan. Ako gledate ljude ravno u oči, ne samo da ćete zračiti samopouzdanjem nego i iskrenošću.
Ako želite da ostavite najbolji mogući utisak, možete kontrolisati svoj govor tijela. Postajući svjesni svojih pokreta i gledajući ljude u oči možete znatno mijenjati način na koji vas drugi doživljavaju. Međutim, kada je riječ o fiksnim aspektima vašeg izgleda, postoje određena ograničenja u vezi s tim šta možete učiniti. Možete se pobrinuti za vašu frizuru i odabrati atraktivnu odjeću, ali postoje strukturalni aspekti vašeg izgleda koji su kombinacija genetike, načina života i, naravno, vremena.
Prema vama će se ponašati u zavisnosti od toga kako procijene vaše godine. S druge strane, to može biti i vaš limitirajući faktor. Postoje suptilni primjeri diskriminacije na osnovu godina, a tiču se jednakih prilika za stručno usavršavanje i napredovanje u karijeri. Ovim su posebno pogođene žene.
Dakle, ljudi će o vama suditi na osnovu vašeg spola, opće privlačnosti i procjene starosti.
I sve to prije nego ste uopšte progovorili. U Bosni i Hercegovini je situacija takva da će vam, kada se predstavite, suditi na osnovu nacije i vjere. Možete očekivati da vam se pripišu svi mogući stereotipi izrađeni u najmračnijim kovačnicama nacionalizma.
Ipak, kako živimo u 21. vijeku, možete biti uvjereni da ste svoj prvi utisak ostavili online.
Danas ljudi imaju sliku o vama i prije nego što ih lično sretnete. Tu sliku ste im vi naslikali svojim postovima na Twitteru, podjelama članaka na LinkedInu, fotografijama sa odmora na Instagramu i „lajkanjem“ stranica na Facebooku.
„To je moj privatni Facebook profil i nema nikakve veze s poslom koji obavljam“, pogrešan je odgovor. Sve što je o vama dostupno kreira utisak o vama. Pogledajte još jednom svoj profil na Facebooku. Šta kazuju objavljene fotografije o vama? Da li ste češće na izletu ili na stručnim konferencijama? Koju ste inicijativu podržali? Koga ste kritikovali?
Svijet društvenih medija nezaobilazna je i moćna platforma putem koje gradimo sliku o sebi, htjeli mi to ili ne. Mi smo putnici, razvratnici, ratnici, pobjednici i gubitnici. Status na Facebooku, fotografija na Instagramu ili post na Twitteru nije tačna slika o vama, ali sigurno snažno utiče na prvi utisak o vama za novog posjetioca vašeg profila.
Ako prihvatimo da ljudi o nama prvi utisak stiču na osnovu spola, opće privlačnosti i procjene starosti, onda vam je jasno kako trebate komunicirati na društvenim mrežama.
Na kraju, budite to što jeste, s tim da budete najbolja varijanta sebe.
Naslov sam po sebi izaziva strah. Panika se pojačava kada se prisjetite konkretne situacije iz vašeg života. Intervju za posao, prezentacija pred klijentom, razgovor sa velikim šefom. Preznojite se od nelagodnosti zbog odbijanja koje ste tada doživljeli. Pitate se šta ste mogli uraditi drugačije?